
In het natuurgebied Vlassenbroek prijkt sinds kort een opvallend kunstwerk op de dijk. Een bolvorm met gevlochten wilgentakken, als eerbetoon aan een piepkleine bloem en de macht van het landschap. Het werk is van Will Beckers, landschapskunstenaar met een lange geschiedenis in de Scheldevallei. We spraken met hem over zijn nieuwste creaties in Vlassenbroek, Wal-Zwijn en het voortdurende project ‘Salicetum’ in Wichelen.
“Klopt. Mijn samenwerking met het Sigmaplan en natuurprojecten langs de Schelde gaat al 14 jaar terug. Alles begon binnen het kunstproject BeeldenStroom, en mijn eerste grote werk ‘Salicetum’ op de Aard in Wichelen. Daar gaven we oude wilgen die gerooid moesten worden voor het Sigmaplan, een tweede leven in een nieuw landschap. Die bomen waren een soort levende sculpturen en intussen groeit dat project verder in een nieuwe fase: Salicetum 2.0.”

“Het is een mix van natuur, erfgoed en monumentale kunst. Enkele van de oorspronkelijke bomen zijn jammer genoeg gesneuveld tijdens een storm in 2024, dus dat gaf ons het duwtje richting een nieuwe invulling. We combineren nu wilgenhout met cortenstaal tot een sculptuur die opgaat in het landschap, waar de natuur haar gang kan gaan. We planten binnenkort ook weer nieuwe bomen aan. Voor mij is het een eerbetoon aan het wilgenhout zelf, dat ooit een belangrijk immaterieel erfgoed was in deze regio.”
“Het zijn twee werken onder de noemer ‘Tidal Secrets’, getijgeheimen. Ze passen binnen het initiatief van Toerisme Oost-Vlaanderen om kunst en natuurbeleving te combineren. Het werk in Vlassenbroek heet ‘Tidal Secrets #1’ en is een landmark boven op de dijk, een baken dat verwijst naar de spindotterbloem. Die groeit daar in de zoetwaterschorren, een prachtige en zeldzame plant die haar knopjes loslaat op het water. Die dobberen dan verder en schieten ergens wortel, zodat nieuwe planten kunnen ontstaan. Dat idee van verankering en verspreiding zit in het ontwerp.”

“Het is een grote bolvorm – 5,5 meter hoog en 3 meter breed – opgebouwd uit cortenstaal met een gevlochten sculptuur van natuurlijk wilgenhout erbovenop. De locatie op de dijk is bewust gekozen. Het is een indrukwekkend stukje natuur en het kunstwerk moest die grootheid versterken. Je ziet het van ver, als een soort poort of baken dat je uitnodigt om het gebied te verkennen.”
“‘Tidal Secrets #2’ in Wal-Zwijn is intiemer. Het staat iets verscholen van de dijk en is toegankelijk als een cocon: een beschutte plek van 3 op 3 meter waar je in kan stappen om de natuur rondom je te beleven. Aan de buitenkant is het van cortenstaal, binnenin afgewerkt met gevlochten wilgentakken. Het is een plek om tot rust te komen, te luisteren, te kijken. Ook rolstoelgebruikers kunnen er makkelijk in. Ik hoop dat het bezoekers nieuwsgierig maakt, hen uitnodigt om de natuur met nieuwe ogen te zien.”
%20Tijl%20De%20Meulemeester%20-%20Wal-Zwijn-%2020250408%20(34).jpg)
“Ik werk niet vanuit een atelier. Mijn sculpturen ontstaan op de plek zelf, in interactie met het landschap. Elk kunstwerk moet passen bij zijn omgeving – qua vorm, materiaal, betekenis. Ik zie kunst als een manier om de essentie van een plek te versterken. Niet door te domineren, maar door te resoneren met de natuur, de geschiedenis, het erfgoed. Ik vind het alvast een hele eer om als landschapskunstenaar hier bezig te zijn.”
“Omdat het zó verbonden is met deze streek. Wilgen waren vroeger overal: om percelen af te bakenen, om hout te winnen, om warmte te creëren. Die traditie is wat verloren gegaan, maar via mijn werk probeer ik die verbondenheid opnieuw voelbaar te maken. En ja, het is niet het makkelijkste materiaal – grote takken zijn zwaar en buigen niet zomaar, je werkt ermee met man en macht (lacht). Maar het is heel tof om te doen.”
“Dat ze even stilvallen, dat ze verwonderd zijn, misschien zelfs geraakt. Mijn werk wil geen antwoorden geven, maar vragen oproepen: wat groeit hier? Waarom ligt dit gebied er zo bij? Wat betekent waterveiligheid of biodiversiteit voor ons allemaal? Als kunst daarin iets kan bijdragen, ben ik heel tevreden.”